Bilförsäkring Citroen

Så tecknar du en försäkring till Citroen

Citroen Bilförsäkring

Spara pengar på att skaffa en bilförsäkring för Citroen online. Här samlar vi dem bästa försäkringserbjudanden för att du enkelt ska kunna teckna en bilförsäkring. Skaffa en bra försäkring för just din Citroen. Fyll i din bils registreringsnummer och ditt personnummer så räknas priset ut på din försäkring.

Försäkringsbolag för bilförsäkring

Moderna Försäkringar

Moderna Försäkringar
Moderna Försäkringar har sina rötter i ett av Sveriges äldsta försäkringsbolag, Atlantica - som bildades 1916.

Moderna Försäkringar ingår i en dynamisk försäkringskoncern och kombinerar erfarenhet och nytänkande för att erbjuda de bästa försäkringslösningarna inom utvalda marknadssegment. Med professionalism och engagemang utmanar vi branschen och leder utvecklingen framåt.

Moderna Försäkringar Sak ägs sedan 2 april 2009 av det nordiska försäkringsbolaget TrygVesta.

Citroënförsäkring

En Citroenförsäkring kan du teckna hos flera olika bilförsäkringsbolag. I vår lista ovan hittar du flera olika bolag att välja på.
Historia André Citroën skapade en speciell kuggtyp som gav säkrare kugghjul. Kugghjulstypen kallas pilkugg och är vinkelskurna på ett sätt som gör dem självcentrerande och samtidigt tystgående. Uppfinningen blev sedan logotypen för Citroën. Under 1930-talet kom Citroëns första storsäljare, den framhjulsdrivna Citroën Traction Avant. Denna bil var mycket modern, med framhjulsdrift, låg tyngpunkt och goda vägegenskaper, denna modell tillverkades till 1955. Företagets ekonomiska situation var dock allt annat än bra och Michelin köpte koncernen 1934. 2CV och DS

1948 kom den franska folkbilen då Citroën presenterade 2CV. Den skulle komma att tillverkas under fyra årtionden. 2CV var enkelt men sinnrikt konstruerad, med en 375 cc luftkyld boxermotor på 9 hk. Det sägs att grundkraven för modellen var att den skulle klara av att transportera 4 personer, vara bränslesnål, ha så mjuk fjädring att en bonde skulle kunna köra en korg ägg tvärs över en nyplöjd åker utan att äggen skadades. Bilen fick en mycket mjuk fjädring, bestående av en enda längsgående lång spiralfjäder per sida, och kopplad till hjulupphängningen med länkage. Den enkla modellen blev en storsäljare över hela världen och en självklar del av den franska stadsbilden. Under åren utvecklades modellen genom flera moderniseringar. Den fanns till och med som 2-motorig och 4-hjulsdriven och kallades då för 2CV Sahara.

1955 presenterades en av Citroëns mest typiska och framgångsrika modeller – DS. DS:en anses allmänt[enligt vem?] ha varit långt före sin tid, med futuristisk design och exceptionellt modern teknik. DS:en gjorde succé vid premiärvisningen och blev snabbt en modern klassiker. Dessvärre krånglade den nya tekniken, och en förenklad version kallad ID tillkom. 1968 kom DS med en ny modern front som hade dubbla strålkastare, där de två inre följde rattens rörelser. Specialversioner användes för den franske presidenten och DS:arna var ständigt återkommande som franska statsbilar; många av dessa tillverkades av firman Chapron. PSA Peugeot Citroën

1975 lades tillverkningen av DS:en ner och ersattes av den nya stora modellen CX. Då hade Citröen några år tidigare kommit med den moderna småbilen GS. GS:en var också en del av Citroëns experimenterade med wankel-tekniken. Citroën hade stora problem med den avancerade wankelmotorn och tvingades återkalla bilarna. De flesta av de 847 byggda GS Birotor, som de hette, kom att skrotas. GS som står för "Grande Serie" kom att tillverkas i stort antal och var en vanlig syn på europeiska vägar under sjuttiotalet. Modellen hade en avancerad fyrcylindrig luftkyld boxermotor med remdrivna, överliggande kamaxlar. Man köpte också in sig i italienska Maserati, vilket gav företaget ytterligare förluster men också den extravaganta Citroën SM. Äventyret GS Birotor och SM, samt oerhörda utvecklingskostnader för GS, som när den var färdig stals efter industrispionage av Renault (Blev Renault R 16), gjorde att företaget efter presentationen av modellen CX var bankrutt och togs över helt av Peugeot 1976. Citroën CX slutade tillverkas 1990 och ersattes av Citroën XM som företagets flaggskepp. XM:en hade de klassiska Citroën-delarna med stor vikt lagd vid teknik och komfort. Citroën XM tillverkades fram till 2000 men fick till att börja med ingen efterträdare. Citroën hade då inriktat sig alltmer på enklare modeller där Citroëns prestigemodell ersattes av Citroën C5. Med C5 infördes en rad förbättringar, bland annat en ny hydraulvätska, LDS, till gasfjädringen. 2005 kom så äntligen åter en ny stor Citroën-modell då tillverkningen av Citroën C6 startade.
[Källa:Wikipedia om Citroën]

Läs mer om bilförsäkringar till: ¤ Audi ¤ Saab ¤ Peugeot ¤ Citroen